مسیر حکمت

داده (دیتا) - Data

 

داده ها گروهي از نمادها،‌کلمات، اعداد، نمودارها و حقايق گسسته و بي مفهومي هستند که رخدادها را نشان مي دهند.

داده ها حقايقي هستند که از طريق مشاهده و‌تحقيق بدست مي آيند. مواد خامي که هنوز پردازش نشده اند مانند تاريخ و مقدار يک صورتحساب، تعداد پرسنل شرکت،‌ جزئيات ليست حقوق. در مثال ساده تر ؛ تاريخ تولد شما در ابتدا در برابر سن شما يک داده محسوب مي شود که براي استفاده پس از پردازش و اعلان سن شما به اطلاعات بدل مي شود.

هدف اصلی داده‌ها برای ضبط فعالیت‌ها و موقعیت‌ها، تلاش برای گرفتن تصویر درست و رویداد واقعی می‌باشد. داده ارزشی در تصمیم‌گیری ندارد.

 

 

اطلاعات - Information

اطلاعات، داده هاي پردازش شده و حقايقي با مفهوم هستند که به توصيف و تعريف داده ها مي پردازند و توسط گيرنده پيام درک و تفسير مي شوند.
در واقع داده ها با افزودن۵ ويژگي شامل زمينه (Context) ، طبقه بندي (Categorization) ، محاسبه (Calculation) ، اصلاح (Correction) ، و جمع شدگي (Condensation) ، به اطلاعات تبديل مي شوند.

در اصل هدف از اطلاعات، کمک به تصمیم‌گیری و یا حل مشکلات یا تحقق یک فرصت است.

 

دانش – Knowledge

دانش عبارت است از

  1. معرفت یا شناخت (شناخت چه؟)
  2. ظرفیت و توانایی عمل (شناخت چگونه؟)
  3. فهم و ادراک (شناخت چرا؟)

که ساکن است یا در ذهن یا مغز وجود دارد.

هدف دانش، بهترکردن زندگی ما است.

در زمینه تجارت، هدف دانش ایجاد یا افزایش ارزش برای شرکت و کلیه ذینفعان آن است.

دانش زمانی حاصل می‌شود که داده‌ها و اطلاعات شناخته شوند و روابط بین اطلاعات مشخص و درک شود.

دانش را می توان به عنوان یک درک روشن و مشخص از یک موضوع یا یک شیء یا درک یک واقعیت خاص تعریف کرد. در اصل ، این محتوا است که در ذهن ما جای می‌گیرد. بنابراین روند دستیابی به دانش از طریق تفسیر ما از اطلاعات (معنا و مفهوم) است. روند تحول اطلاعات به دانش، از طریق یادگیری و تفسیر انسان صورت می‌گیرد.

دانش در محدوده زمانی خود نمی‌تواند غلط باشد، و دانش غلط، به اطلاعات تبدیل خواهد شد.

 

دانش در حوزه سازمانی

هنگام تهيه گزارش ها، بايد از نيازها، تحصيلات و موقعيت کاربران و استفاده کنندگان در سازمان آگاه باشيم و داده ها را بر اساس نياز آنان به اطلاعات مورد نظر تبديل کنيم. همچنين اطلاعات بايد دقيق و به روز باشند به طوري که باعث بهبود تصميمات شوند.پارامترهاي به موقع بودن، مناسبت، دقت، جزئيات، تکرار و قابليت فهم به عنوان ويژگي هاي اصلي اطلاعات مطرح هستند. دانش: اطلاعات در مرحله بعدي اين فرايند به وسيله پرسنل سازمان به دانش تبديل مي شود. براي توليد دانش در يک فرايند نياز به اطلاعات، نيروي انساني و مديريت دانش داريم. دانش از مهمترين نتايج اين فرايند است که باعث ايجاد مزيت رقابتي براي سازمان مي شود.

امروزه دانش را به عنوان
 مهمترين منبع نوآوري، بهره وري انسانها و در نهايت رشد و بقاي سازمان مي شناسند. در منابع علمي معتبر نيز دانش را آميخته اي از نظرات تجربيات، تئوري ها، الگوها، مهارت و سرمايه هاي اطلاعاتي تعريف مي کنند.

 

 

خرد – Wisdom

خرد یا حکمت، مجموعه چندین دانش تجمیع‌شده و درستکار می‌باشد.

همچنین خرد دانش عمیقی را شامل می شود که مستلزم دلایل پیش فرض است. اساساً مفروضات مبتنی بر حقیقت(معرفتی) و مبتنی بر ارزش(بدیهی) و ساخته شده براساس فرضیات استدلال‌شده، هستند.

خرد از تجمیع دانش بوجود آمده و از نظر عموم جامعه(سازمان)، به رفتار مناسب و ارزشمند، ختم خواهد شد.

یک فرد آگاه  و خردمند، کسی است که اعتقاد واقعی درست یا اعتقادی موجه و متکی به واقعیت داشته باشد.

 

خرد در حوزه سازمانی

خرد يا بينش در برگيرنده مباني، اصول و الگوي اوليه براي فهم و به کارگيري دانش مناسب براي يک منظور خاص يا معين است. به عبارت ديگر دانش روش پياده سازي و استفاده از اطلاعات و پاسخي براي سئوال چرا (Why) است. ارتباطات براي اينکه از اطلاعات تهيه شده استفاده شود بايد آن را در اختيار پرسنل قرار داد و اين انتقال از طريق مفهوم ارتباطات انجام مي شود. 

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش