ویژگی های رهبری

استیو جابز (Steve Jobs) می‌گوید: «رهبری یعنی تشویق افراد به انجام کارهایی که فکر می‌کنند نمی‌توانند آن را انجام دهند، در حالی که مدیریت، متقاعد کردن افراد به انجام کارهایی است که هرگز نمی‌خواستند انجام دهند.»

 

ویژگی‌های رهبری چیست؟

انواع متفاوتی از رهبران وجود دارند. پذیرش اینکه سبک رهبری شما منحصر به مهارت‌های‌تان است و نیز تلاش برای پرورش ویژگی‌های رهبری در خودتان، بهترین راه تبدیل شدن به یک رهبری است که برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ به آن نیاز دارید.

ویژگی‌های یک رهبر خوب چیست؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید به این موضوع فکر کنید که رهبری به چه معناست.

از لحاظ لغوی، رهبری یعنی قرار داشتن در موقعیت حکومت، اداره یا کنترل کردن افراد یا سازمان. اما در زندگی واقعی مفهوم رهبری بسیار عمیق‌تر از آن است. زمانی که شما کسب‌وکاری را اداره و افراد تیم را هدایت می‌کنید، باید در کنار فنون کسب‌وکار، مهارت‌های افراد را نیز توسعه دهید.

اگر می‌خواهید یک رهبر تأثیرگذار باشید، باید به طور مداوم با کارمندان، همکاران و مشتریان خود در تعامل باشید تا بتوانید به اهداف خود برسید.

 

صفات اساسی رهبری

ویژگی‌های یک رهبر خوب چیست؟ رهبری یک صفت ذاتی نیست؛ بلکه کاملاً اکتسابی است و افراد می‌توانند این ویژگی را در طول زمان در خودشان پرورش دهند. زمانی که بتوانید صفات عالی رهبری را در خودتان ایجاد کنید، در جایگاه الهام‌بخشی به کل تیمتان قرار می‌گیرید؛ یعنی می‌توانید الهام‌بخش تیمتان باشید و به آن‌ها انگیزه بدهید. 

در این بخش می‌خواهیم 9 ویژگی اساسی رهبری را ارائه دهیم تا هر کسی بتواند برای رسیدن به رهبری مؤثرتر و سودمندتر از آن‌ها استفاده کند و این ویژگی‌ها را در خود پرورش دهد.

 

ارتباط کلامی و غیرکلامی: ‌این مهارت‌ها برای برقراری ارتباط جهت کار با تیم و هدایت آن بسیار حائز اهمیت است؛ این ارتباط باید به صورت شفاف و موثر باشد و به عنوان راهنمایی برای اعضا گروه باشد. همچنین باید قابلیت رهبری و اداره‌ی چندین تیم با فعالیت مشترک نیز وجود داشته باشد که به آن مهارت سازمانی می‌گویند. حضوری رهبری با این توانایی سبب می‌شود، اعضای تیم با انگیزه‌ی بیشتری فعالیت می‌کنند.

صداقت: یکی از ویزگی‌های مهم رهبر، صداقت وی است؛ هنگامی که رهبر تیم صادق باشد نه‌تنها بیشتر مورد اعتماد اعضا تیم هست بلکه مورد احترام و قدردانی هم خواهد بود.

اخلاق کاری مطمئن: اعضای تیم اغلب اخلاق کاری تیم را از رهبر خود تقلید می‌کنند؛ به همین دلیل رهبر موفق باید اعتماد به نفس را به تیم خود القا کند. همچنین یک رهبر موفق باید منصف و مهربان باشد. به صورت خاص در برخورد با افراد تیم این انصاف به صورت اختصاص پاداش‌ به اعضا حائز اهمیت است.

تأثیرگذاری: رهبر یک تیم باید تاثیرگذار باشد؛ به‌گونه‌ای که در جهت افزایش تعهد در تیم تلاش کند.

مهارت مذاکر: یک رهبر خوب باید مذاکره‌کننده ماهری باشد تا بتواند با استفاده از این مهارت به نتیجه و تفاهم قابل قبول دست یابد.

تسهل قدرت: رهبر موفق باید تسهیل‌کننده‌ی قدرتمندی باشد؛ به عنوان مثال اهداف اعضا را درک کند و به آن‌ها در انجام امور کمک کند. همچنین یک برنامه عملیاتی ترتیب دهد تا اهداف اعضا تیم برآورده شده و اطمینان آن‌ها بیشتر شود.

قاطعیت: هر رهبری گاهی مجبور می‌شود تصمیم‌های سختی بگیرد که باید در تصمیم‌گیری‌هایش قاطع باشد؛ به این معنا که بتواند از سختی‌ها و دشواری‌ها عبور کند.

صبر: صبر، یکی از ویزگی‌های کلیدی یک رهبر موفق و از جهت دیگر نوعی شجاعت است؛ به این معنا که تعهد خودتان را نسبت به اهدافتان بسنجید و بدانید مسیر رسیدن به مقاصد بزرگ دشوار است اما بهترین رهبران می‌دانند چه زمانی باید هدف را رها کنند و چه زمانی باید در مسیر بمانند.

تمرکز: برای اینکه بتوانید رهبر خوبی باشید، نمی‌توانید در همه‌ی مسائل جزئی متخصص شوید. همچنین لازم است در مقایسه با سایر رقبای خود با عوامل حواس پرتی کمتری درگیر باشید. برای انجام مسائل مهم لازم است بصورت انتخابی بعضی مسائل را نادیده بگیرید؛ در غیر این صورت، مسائل جزئی شما را می‌بلعد.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش